Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin Visioner Di Era Society 5.0
Kata Kunci:
Kepala Sekolah/Madrasah, Kepemimpinan Organisasi, Peran Pendidik, Peran PengawasAbstrak
The role of school/madrasah principals in today’s educational landscape is increasingly complex and dynamic. As organizational leaders, principals are not only responsible for administrative management but must also ensure that all processes run efficiently and effectively. As educators, principals play a central role in enhancing educational quality by collaborating with teachers, students, and the community to create an excellent learning environment. On the other hand, their role as supervisors requires overseeing and mentoring the teaching quality and the professional development of teachers. However, the challenges faced by school/madrasah principals have intensified in the modern era, ranging from changes in educational policies, limited resources, to the challenges of digitalization in education. This article delves into the principal's duties and responsibilities across these three main roles, while also analyzing the contemporary issues they frequently encounter and offering strategic solutions to address these challenges.
Unduhan
Referensi
Hartati, S. (2022). Evaluasi Kinerja Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Nenerapkan Konsep Manajemen Mutu, Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 4(6), 13422-13433.
Hafizin, H., & Herman, H. (2022). Merumuskan Visi Dan Misi Lembaga Pendidikan. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(01), 99-110.
Yani, J., & Srimulat, F. E. (2023). Administrasi Pendidikan. Cv. Tatakata Grafika.
Wahyuningsih, S., & Murtafiah, N. H. (2022). Urgensi Budaya Organisasi Dalam Meningkatkan Kinerja Pendidik Di Madrasah. Jurnal Mubtadiin, 8(02).
Sulfemi, W. B. (2019). Manajemen Pendidikan Berbasis Multi Budaya. 6. Asrin, A. (2021). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Kinerja Guru. Cv. Azka Pustaka. 7. Susanto, D., Ardiansyah, S. P., Pd, M. S., Kom, M., Hasibuan, M. P. H., Sos, S., ... & Warahmah, M. (2023). Administrasi Dan Supervisi Pendidikan Islam. Pt Salim Media Indonesia.
Romandoni, Ilham Yahya, And Nur Efendi. "Transformasi Kepemimpinan Pendidikan Islam: Tantangan Dan Peluang Di Era Digital." Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 12.2 (2024): 194-209.
Rohaeni, N. (2023). Model Kepemimpinan Transformasional Cisma Bagi Kepala Sekolah. Indonesia Emas Group.
Permatasari, F., Lestari, N. A., Christie, C. D. Y., & Suhaimi, I. (2023). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Kinerja Guru: Studi Meta Analisis. Indonesian Journal Of Humanities And Social Sciences, 4(3), 923-944.
Paramansyah, H. A., & Se, M. (2020). Manajemen Pendidikan Dalam Menghadapi Era Digital. Arman Paramansyah.
Anita, A., Putri, A., Harahap, N., & Murtafiah, N. H. (2022). Manajemen Konflik Dalam Meningkatkan Produktivitas Organisasi Lembaga Pendidikan Islam. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 6(2), 135-147.
Wulandari, T. R. (2022). Analisis Frekuensi Perubahan Kurikulum Terhadap Konsistensi Pendidikan. Joies (Journal Of Islamic Education Studies), 7(2), 217-242.
Hartanto, C. F. B., Octavianus, S., & Paduppai, A. M. (2022, August)
Fitri, A. A., & Permatasari, T. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Innovative: Journal Of Social Science Research, 2(1), 669-677.
Anita, A., Putri, A., Harahap, N., & Murtafiah, N. H. (2022). Manajemen Konflik Dalam Meningkatkan Produktivitas Organisasi Lembaga Pendidikan Islam. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 6(2), 135-147.
Taridala, S., & Anwar, R. (2023). Transformasi Edukasi: Mengoptimalisasi Kinerja Guru Dan Kualitas Layanan Melalui Program Merdeka Belajar. Feniks Muda Sejahtera.
Muspawi, M., Putri, L. N., Lasmita, L., & Hermanto, H. (2023). Upaya Kepala Sekolah Dalam Mengendalikan Stress Kerja Guru Di Sd Negeri 219/Ix Muaro Jambi. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 8(4), 272-281.
Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal Of Teaching And Learning, 2(2), 68-85.
Sidik, A. H. M., & Nugraha, M. S. (2024). Peran Stakeholder Kepala Sekolah Smp Ma'rif Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam. Edusiana Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 11(2), 66-76.
Arifa, N., & Hasan, N. (2024). Peran Supervisor Dalam Pengembangan Dan Evaluasi Tenaga Kependidikan Di Lembaga Pendidikan Islam. Supervisi Pendidikan, 47.
Apiyani, A. (2024). Transformasi Pendidikan Islam: Kepemimpinan Kepala Madrasah Dan Implementasi Supervisi Efektif. Ihsanika: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3), 322-330.
Muhammad, M. (2023). Penerapan Manajemen Partisipatif Dalam Optimalisasi Pengelolaan Lembaga Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan & Sosial (Sinova), 1(3), 167-178.
Rahman, A. (2024). Kesehatan Mental Pekerja Pelayanan Publik Tantangan Dan Solusi. Circle Archive, 1(4).
Bahri, S. (2020). Studi Evaluasi Kinerja Guru Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah. Pencerahan, 14(1), 39-61.
Mukaddamah, I. (2024). Peran Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru: Studi Kasus Di Sekolah Dasar. Al-Mikraj Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-Issn 2745-4584), 5(01), 438-448.
Khurohman, F. (2024). Efektivitas Pemanfaatan Literasi Digital Dalam Mendukung Keberhasilan Pembelajaran Pada Madrasah Diniyah Pamaba. Maras: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(2), 961-966.
Muhammad, M. (2023). Penerapan Manajemen Partisipatif Dalam Optimalisasi Pengelolaan Lembaga Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan & Sosial (Sinova), 1(3), 167-178.
Mamnoni, A. Y. (2021). Supervisi Akademik Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Pembelajaran Kelompok Pendidikan Agama Islam Di Man 1 Lampung Selatan (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).
Muktamar, A., Arif, H. M., Tola, B., Sos, M., Daryaman, S. P. I., Pd, M., ... & Pd, M. (2024). Inovasi Pendidikan Untuk Masa Depan Yang Lebih Cerah. Cv Rey Media Grafika.
Hartati, S. (2022). Evaluasi Kinerja Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Nenerapkan Konsep Manajemen Mutu, Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 4(6), 13422-13433.
Hidayat, H., & Ibrahim, I. (2023). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Mengembangkan Mutu Sumber Daya Tenaga Pendidik. Jambura Journal Of Educational Management, 312-325.
Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal Of Teaching And Learning, 2(2), 68-85.
Panji, A. L., Muadin, A., Sudadi, S., & Salehudin, S. (2023). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sd Negeri 009 Penajam.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Nasywa Hafizah, Afifah Auia Zayrin, Haura Hanifah, Rully Hidayatullah, Harmonedi (Penulis)

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.