Penggunaan Media Flash Card Hijaiyah Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Di SMP Pab 5 Patumbak
Kata Kunci:
The ability to read the Al-Qur'an, Flash card mediaAbstrak
This research aims to determine the effect of using hijaiyah flash card media on the ability to read the Al-Qur'an. The research method used is quantitative, quasi-experimental research. The subjects of this research were students in class VIII-3 as the experimental class and VIII-5 as the control class. The data collection techniques used were Al-Qur'an reading tests, observation, interviews and documentation. The data analysis used was the independent sample t-test. Based on the results of data analysis using the independent sample t test, it was obtained that the sig(2-tailed) value was smaller than 0.05 (0.000 < 0.05) as Ho was rejected and Ha was accepted. The result of the average number of the experimental class was 85,66 while the result of the average number of the control class was 67,16.This shows that there are difference in students ability to read the Al-Qur’an using hijaiyah flash card media and iqro media so it can be concluded that the use of hijaiyah flash card media has an effect on the ability to read the Al-Qur'an at SMP PAB 5 Patumbak
Unduhan
Referensi
Akbar, M. R. (2022). Flash Card sebagai media pembelajaran dan penelitian (Moh. Nasut, Issue 1). Haura Utama.
Anggreini, N. L., & Putra, I. P. (2022). Aplikasi Pembelajaran Ilmu Tajwid Berbasis Mobile. Jurnal Informasi Dan Komputer, 10(1), 44–49. https://doi.org/10.35959/jik.v10i1.300
Angreany, F., & Saud, S. (2017). Keefektifan Media Pembelajaran Flashcard Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas Xi Ipa Sma Negeri 9 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 1(2), 138–146. https://doi.org/10.26858/eralingua.v1i2.4410
Batubara, F., Alawiyah, T., & Guchi, Z. (2020). Kemampuan Membaca Al- Qur ’ an Pada Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Riset, 1(1), 57–68.
Darul, P. P. (2017). (stain)parepare 2017.
Hafsari, H. H. (2018). Pengaruh Metode Pendidikan al-Qur’an Orang Dewasa terhadap Kemampuan Membaca al-Qur’an. IQRO: Journal of Islamic Education, 1(1), 1–24. https://doi.org/10.24256/iqro.v1i1.309
Halim, A. A. Al, & Wida Nurul ’Azizah. (2018). Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Melalui Pengenalan Huruf Hijaiyah Menggunakan Metode Qo’Idah Baghdadiyah Ma’a Juz ‘Amma (Turutan) Di Kelas 1a Mi Ma’Arif Nu 01 Tritihkulon Tahun Pelajaran 2015/2016. Tawadhu, 2(1), 490.
Hardani, Nur Hikmatul Auliyah, Helmina Andriani, Roushandy Asri Fardani, Jumari Ustiawaty, Evi Fatmi Utami, D. J. S. & R. R. I. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif dan Kualitatif. In Repository.Uinsu.Ac.Id (Issue April).
Hikmawati, F. (2020). METODOLOGI PENELITIAN (Vol. 21, Issue 1). PT RAJA GRAFINDO PERSADA.
Hilaliyah, T. (2020). Kemampuan Membaca Anak Usia Dini. 21(1), 1–9.
Jannah, A., & Zuhroh, F. (2021). TADZKIRAH: Jurnal Pendidikan Dasar PENGGUNAAN MEDIA FLASHCARD UNTUK MENINGKATKAN. 3, 56–71.
Khozin, N., & Abror, M. (2020). Pendampingan Pendalaman Makharij Al-Huruf bagi Santri Pondok Pesantren Hidayatul Mustaqim Bulusari Tarokan Kediri. JPMD: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Desa, 1(1), 179–189.
Mahdali, F. (2020). Analisis Kemampuan Membaca Al-Qur’an Dalam Perspektif Sosiologi Pengetahuan. Mashdar: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Hadis, 2(2), 143–168. https://doi.org/10.15548/mashdar.v2i2.1664
Niswatuz Zahro’, Noor Amirudin, M.Pd.I, & Drs. Man Arfa Ladamay, M.Pd. (2022). Implementasi Metode Tilawati Dalam Membaca Al-Quran Di Taman Pendidikan Al-Qur’an Al Abror Gembyang Kebomas Gresik. Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.37286/mahasiswa.v1i1.115
Nurdyansyah. (2020). Media Pembelajaran Inovatif (Vol. 21, Issue 1).
Pradana, P. H., & Gerhni, F. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Flash Card untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 2(1), 25–31. https://doi.org/10.31539/joeai.v2i1.587
Rahman, B., & Haryanto, H. (2014). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard Pada Siswa Kelas I Sdn Bajayau Tengah 2. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 127. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2650
Salman, M. M. (2016). Panduan Tahsin Tilawah Al-Quran Kelas X. 31–41.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantittif Kualitatif dan R&D (Sutopo). ALFABETA cv.
Tahsinia, J., Rahman, N. H., Mayasari, A., Arifudin, O., Ningsih, I. W., Nusantara, U. I., Kunci, K., & Arab, B. (2018). PENGARUH MEDIA FLASHCARD DALAM MENINGKATKAN DAYA. 99–106.
Sartika, L. 2019. Tinjauan Filosofis Tujuan Pendidikan Islam, Pendidik, Dan Anak Didik. Jurnal At-Tabayyun. (Dec. 2019), 143–163.
Dja’far Siddik, Burhanuddin Harahap, Lydia Sartika, Pengaruh Metode Snowball Throwing Dan Metode Ceramah Terhadap Hasil Belajar Alquran Hadis Pada Siswa Di Kota Tebing Tinggi Dan Kabupaten Simalungun, AT-TAZAKKI Vol. 1 No. 1 Juli-Desember 2017
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2023 Siti Nurfadillah, Juli Maini Sitepu (Penulis)

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.